Doposud jsme měli pouze allwheel a allroad auta, all-in-one počítače a jak vidno nadešel čas, abychom dostali do rukou one-for-all fotoaparát. Jinak totiž nedokážu lépe vyjádřit to, co právě přistálo na mém stole.
Na začátku Sony éry fotografické divize si mnozí dělali srandu z toho, že tehdejší vlajková loď má ovladače z PlayStationu a displej z Bravie. Až s odstupem času však začínám chápat, jak hlubokou měli pravdu. Tedy co se týče toho hraní a hravosti. Sony je totiž opravdu velkým hráčem, což opět prokázala s modelem A1.
V předloňském roce představila nejdříve novou A7R IV s vysokým rozlišením, potom přišla na řadu sportovně – reportážní A9 II, následovala kompaktní A7 C a pak konečně přišli na řadu filmaři a dostali A7S III, na kterou si opravdu počkali dost dlouho. K té tedy dostali navíc za pár měsíců inovativní FX3, která je ultra pro video a když už nevěděli v Sony jak si s trhem pohrát, vyfikli jak vtipně glosoval můj kolega one-for-all řešení spojující ze všeho to nejlepší do jednoho těla.
A1, Alpha 1 , Alpha One – proto „jedna“ pro všechno. Sport, reportáž, studio, video.
50 Mpix, až 30sn/s, nejrychlejší ostření současnosti, 8K video. Jedno tělo, tři fotoaparáty, když jí tak držím v ruce a přemýšlím o ceně atakující 200 tisíc korun s daní, nemusím hledat opodstatnění až tak dlouho. Pokud si totiž sečteme cenu tří těl A9 II + A7R IV + A7S III dohromady, dostaneme se zhruba o 150 tisíc korun výše a v brašně budeme mít o 1,5 kg méně místa. Každý ze zástupců může být v některé disciplíně lepší, ale nejmarkantnější bude rozdíl v rozlišení A7R IV vs A1 a řekněme si upřímně, nikoho asi nespasí zlepšení o 11 Mpix, když má 50 v našem dnešním modelu. Lépe řečeno, dá se to přežít bez problému.
Nebudu vás zatěžovat výčtem technických parametrů, ty si najdete na internetu – zbude nám tak více místa na zážitek z focení a pocitů, dotknu se samozřejmě těch věcí, které považuji za prospěšné.
Karty a zápis dat
Zcela nový snímač je z rodiny těch „složených“, což v praxi znamená superrychlý průchod nasnímaných dat k dalšímu zpracování/uložení. Pokud máte superrychlou kartu, odpovídající objektiv a chuť zpracovávat tak obrovské množství dat, dokáže A1 sekvenčně snímat rychlostí 30sn/s plné RAW formáty s obrazovou velikostí 8640 x 5760 obrazových bodů a datovou velikostí kolem 107 MB na jeden snímek. Paměťové karty SD, SDHC (UHS-I/II), SDXC (UHS-I/II) a paměťové karty CFexpress typu A, můžete používat v obou víceúčelových slotech a přiřadit jim různou funkcionalitu. Použil jsem 128 GB SD karty Sony starší generace, které mají rychlost zápisu 150MB/s a vyrovnávací paměť v A1 je natolik veliká, že jsem ji při dávkovém fotografování v druhé nejvyšší rychlosti nezaplnil natolik, abych nemohl fotografovat dále.
Ostření
Nejlepší! Nejrychlejší! Nejpřesnější! Já opravdu nevím, co k tomu mám napsat, pokud máte chuť a řádící epidemie nám to dovolí, běžte si tu parádičku vyzkoušet. Přeostřování, rychlost sledování, přesnost, to je takovej masakr, že si připadáte jak ve snu. A největším snem je zde hledáček, který tomu všemu sekunduje. 9 437 184 obrazových bodů, jemnost, se kterou jste se nikdy předtím nesetkali. Dovolím si tvrdit, že zachytit ostrou fotku v pohybu nebylo nikdy dřív tak snadné, jak je tomu dnes. Což mi v praxi dokázala už A9 II při svém představení, kdy jsem se z komfortní reportážní pozice najednou ocitl na focení atletiky. Jedinou mojí starostí tehdy bylo vybrat fotku, kde má sportovec nejlepší výraz – o ostrost jsem se nemusel starat. Ale stejně jako A9 II i nový model A1 k tomu potřebuje říct, co se po něm chce. Takže před rychlým focením je třeba si nastavit, jestli chcete fotit za každou cenu, nebo až když je opravdu zaostřeno. Je to alespoň trocha té alchymie, která vám zůstane, protože ostřící systém pokrývající téměř celou plochu snímače, s možností zamčení objektu vám nedává moc šancí minout.
Ergonomie
Grip se myslím neliší od posledních zvětšených těl, která byla představena ve spojitosti s modelem A7R IV. Ona je to jen taková kosmetika, ale pokud si přehmátnu ze mnou denně používané A7R III, je cítit ten obrovský posun. Základní prvky jsou stejně, jen vlevo přibylo něco z A9 řady, a tím je otočný volič pro rychlost snímání a pod ním volič ostření. Na horní polovině si tedy zvolíte, zda-li vám karta focením po jednom snímku vydrží na celý výlet, nebo jí v módu hi-speed+ deklasujete během následující minuty. Ve spodním patře volíte klasické ostřeni na každý snímek, čím dál populárnější průběžné, DMF ruční doostření při automatickém módu, nebo čistě manuální například při fotografování macra. Úchyt je natolik fajnově tvarovaný, že jsem se ani nepídil po jakémkoliv zvětšení, i při nasazené bestii 135 mm f 1.8 GM. Programovatelná tlačítka jsou již standardem, zde není třeba nic rozebírat.
One more thing
Neboli Ještě jedna věc, jak by asi řekl Steve Jobs, když na konci prezentace uvedl něco, po čem sálu plném geeků vypadly čočky z brýlí. Sony v loňském covidovém roce uvedla drobný kroužek, s jednoduchým označením LA-EA5. Po řadě tupoučkých prvních verzí, přes lehce pokročilé druhé verze svitlo mnoha majitelům starých skel s bajonetem Sony/Minolta A světlo na konci tunelu, které však Sony hravě zase zhaslo zveřejněním kompletních specifikací k tomuto adaptéru. Jediné stroje, které doposud podporovaly AF ostření i těch starých skel s pravěkým hřídelovým pohonem byly již zmíněné A7R IV a A9 II. Možná i nové eSko, ale je to jen moje domněnka.
Nemýlíte se, svůj milovaný 13 let starý Planar 85 mm f 1,4 Z si stále hýčkám ve skříni, zmíněný konvertor vlastním a úspěšně jej na denní bázi používám s dalším sklem ze stejné éry, 24 – 70 mm f 2,8 Z – tedy opět Sony objektiv s optikou od Carl Zeiss. A dodnes je skvělý, i dostatečně rychlý. Na rozdíl od starší pětaosmdesátky má totiž SSM motor, což je obdoba Ultrasonicu od Canonu.
Takže jeden z prvních pokusů bylo vlít život do tohoto starého skla, a nikoliv silou vůle, ale silou nové technologie roztočit motor a hřídel k automatickému ostření…
Sen se stal skutečností a motor se pohnul, ale… Bylo to stejné, jako když sednete do nějaké staré rachotiny a zařadíte jedničku. Po šíleném zvuku se kola pohnou, ale nijak moc neroztočí. A bohužel, to byl i tento případ. Takže pokud fotíte s tímto portrétním objektivem jen sochy v parku a jste v důchodu, takže máte spoustu času – Sony A1 + LA-EA5 umí ostřit s hřídelovými objektivy pro bajonet A. Pokud byste ovšem chtěli s tímto kombem pracovat, fotit nějaký pohyb, není to dobrá volba. Navíc, těch 85 mm objektivů pro Sony jsme už představili tolik a jsou v takové kvalitě, že je to zbytečné sebemrskačství.
Pro koho je tedy tento všeuměl určen?
Otázka, kterou si položí asi všichni, kdo mají rádi Sony – fotí se Sony a neměli model A1 ještě v ruce. Ten strojek má totiž obrovskou hodnotu WOW efektu, která vyústí v sebevražednou mantru „To chci!“ Nedivím se, já taky!
Ale vážně. Rychlé ostření, exklusivní hledáček, vysoké rozlišení fotografie i videa, velmi rychlé sekvenční snímání. Superrychlý zápis do dvou slotů pro nejrychlejší karty, nastavitelné komprese RAW formátu, specifické nastavení JPEG/HEIF pro reportáže, podpořené možností ořezu ve fotoaparátu a odeslání pomocí Bluetooth, VI-FI, nebo pomocí ethernetového kabelu. Možnost tetheringu přes rychlé rozhraní pro studiovou fotografii, možnost vytváření složených fotografií pomocí Sony softwaru posunem snímače v 16 expozicích s cílovým rozlišením 199 Mpix. Automatické funkce proti rozmazanému pohybu při kontinuálním snímání s elektronickou zářivkou, automatická eliminace kazů vznikajících při focení pod umělým osvětlením – typicky LED světla na divadle, nebo při koncertech, tichá závěrka s neuvěřitelně rychlými časy pro snímání s extrémně světelnými objektivy, ale i rychlá synchronizace s bleskem, video s rozlišením až 8K pro standardní záznam, nebo daleko kreativnější možnosti zpomalování videí při postprocesu v rozlišení 4K a Full HD… A k tomu všemu kreativní video Logy a jiné vychytávky. Na začátku jsem se dušoval, že to nebudou technikálie, ale je toho tolik dohromady, že v tom krátkém čase prostě nelze popsat, užít si a objevit všechno. Verdikt je tedy takový, že se jedná asi o jeden z nejuniverzálnějších přístrojů v současné nabídce.
Moje romantická představa je tedy pokročilý fotograf, amatér i profesionál s jakýmkoliv zaměřením. Pokud se naplní všechny moje sny, je to přesně ten typ foťáku, který si vezmu s sebou na cesty, až to bude zase bezpečné a možné. Bude totiž jedno, jestli budu potřebovat fotit balet v divadle, dělat fotodokumentaci k natáčení filmu, fotit atletiku, šachy, křišťál ve studiu, svatbu v nějaké temné kopce, nebo lvi v Africe či ledovce na Islandu. A pokud budu potřebovat natočit nějaké video, stačí jen přepnout volič a vše je mi k dispozici. S jedním foťákem, s mými oblíbenými objektivy. Sony velmi dobře chápe i potřeby reportérů a dává jim do rukou pokročilý nástroj. Foto v JPEG, nebo HEIF formátu, krátké video v perfektním Full HD. Snílci budou zase plesat nad dokonalými výstupy špičkových skel se světelností f 1,4 a nejnověji f 1,2 v královském ohnisku 50 mm. A samozřejmě nesmíme zapomenout na tělo z hořčíkové slitiny a utěsnění vůči prachu a vlhkosti.
Zatímco konkurence tvrdila, že je potřeba měnit velikosti bajonetů, Sony znova dokazuje, že tomu tak není. Představuje Alpha One a k tomu ukazuje možnosti a sílu jednoho bajonetu v kampani One Mount. Žádné restrikce s použitím APS-C a Full Frame objektivů, jeden bajonet pro oba formáty fotoaparátů, ale i pro profesionální kamery. Pokud vstoupíte do systému, neexistují nehodící se objektivy při změně těla. A nová A1 dokazuje, že stačí jen jedno.
Takže pro koho se hodí nová Alpha 1? No přeci pro každého!
Líbilo se mi:
- Rychlost celého systému
- Rychlost ostření a jeho přesnost
- Množství a jemnost detailů při fotografování na otevřenou clonu
- Pokročilá stabilizace
- Fantastický hledáček
- Rychlost přenosu souborů z karty při propojení přes zabudované USB-C
- Ergonomie dotažená k dokonalosti
- Všestrannost použití
- Zvuk závěrky a její funkce krytí snímače při vypnutí
Hodnocení:
I přes velmi krátký čas na vyzkoušení všech funkcí považuji tento model za nejlepší fotoaparát na současném trhu. Jeho cena je vysoká pouze do chvíle, než si člověk vyzkouší všechny funkce sdružující vysoké rozlišení pro foto i video, vysokou rychlost snímání, perfektní ostření a pokročilé profesionální funkce včetně rozhraní. Pak pochopí, že za jednu cenu má „tři v jednom“.
Hodnotím: 100 %
Článek vyšel v měsíčníku Digitální foto 208 Duben 2021 (ZDE)
Comentários