Vyhledat
  • Boris Stojanov

SONY FE 12-24 F2.8 GM



Tak tedy dobrá, podle termínu bychom asi už měli znát nástupce fenomenální A7 III, ale díky netopýří nemoci známe prd. Je tu i fantom A7 SIII, ale… Ale možná brzy. Některá konkurence upouští fantastické hodnoty svého bijce na Sony… některá naopak vyvrací fámy a uklidňuje dav vystrašených. A tak tu tak přešlapujeme a rádi bychom už tedy nějaký to železo… A najednou BUM! Telefon, e-mail, podepiš, mlč a čekej!

V pondělí odpoledne dvě krabice. Dvě?!? HoHo! Moje A7R III byla málo nobl na nový géemko, tak poslala Sony i A7R IV!

Volá agentura a trochu mi kazí radost, ne, opravdu to není dárek a ve čtvrtek ji mám předat druhému v pořadí včetně skla… Sakra… A já se tak těšil!

OK, vezmu všechny ty věci, postříkám je dezinfekcí, vezmu kartáček, líh, mýdlo, vyhrnu rukávy a začíná operatérské mytí rukou. Na takovou krásu přeci nemůžete šmatat rukama od bůhvíčeho, to dá rozum.



Nastala opět situace, kterou nikdo nečekal a která mne fakt baví. Všichni čekali jeden nový foťák, druhý nový foťák a Sony poslala do oběhu jiný foťák a čočku, kterou vlastně už má, protože tu máme stejné ohnisko, ale ve čtyřkové světelnosti. Tahle demonstrace síly mě prostě nepřestane nikdy bavit. A píle inženýrů Sony jakbysmet! Prostě se parta rozhodne, že tohle ohnisko si zaslouží i verzi GM, posbírá po rýsovacích prknech to nejlepší z vývoje a sestrojí ho. :-)


Pak se dočkáte toho, že vám v krabici přistane:

  • Největší XA (extreme aspherical) skleněný element v G Master lineupu, aby nebyla nuda – hned ve třech kusech (dva uvnitř tubusu jsou samozřejmě menší)!

  • Aby to opravdu stálo za to, doplněný o 2 čočky Super ED a 3 ED, to jsou skleněné elementy s nízkým rozptylem – řeší chromatickou aberaci

  • Celá sestava umožňuje ostřit od 0,28m (v závislosti na použitém ohnisku zoomu) při maximálním zvětšení 0,14x.

  • O zaclonění se stará 9lamelová clona produkující 18paprskové sunstars od clony f5,6

  • Celkem 9 speciálních skleněných čoček se stará o nekompromisní rozlišení a špičkovou ochranu proti aberaci. Současně dodává obrovský výkon ve velmi kompaktním provedení objektivu.

  • Nano AR Coating bojující proti odleskům a duchům je nanesen na čočce s největším zakřivením

  • Čtyři lineární XD LM motory se starají o více, než svižné ostření.

  • Vnitřní ostření (nepohyblivý frontální člen) je umožněno rozdělením sestav do dvou skupin s plovoucím uspořádáním.

  • Autofokus je pekelně rychlý, přesný a samozřejmě tichý, takže bez zaváhání sekunduje modelům A9 při snímání 20sn/s! S konkurencí se dostaneme max na 8 – 10sn/s.

  • Pokud jej v rychlosti ostření porovnáme s nejbližší konkurencí v rozsahu 14 – 24 mm, porazí jej nová GM 12 – 24 mm téměř o polovinu času při ostření z jednoho konce rozsahu na druhý.

  • Samozřejmě rychlost motorů má vliv i na funkci AF Tracking, kde nové GM poráží konkurenci zejména při pohybu snímaného objektu směrem k fotografovi.

  • Díky použitým speciálním členům v optické soustavě, netradičním uspořádáním 4 motorů a unikátnímu mechanickému designu máme na stole špičkový objektiv ve velmi malých rozměrech: výška 137 mm, nejširší průměr 97,6 mm a hmotnost 847 g.

  • Špičková ergonomie a rozložení hmotnosti garantuje snadné profesionální nasazení jak pro foto, tak video tvůrce.

  • Optický design minimalizuje kritická místa při tvorbě videí.

  • Ostřící kroužek s lineární odezvou umožňuje jemné, responzivní manuální ostření.

  • Pro použití ND filtrů je vytvořen držák uvnitř bajonetu a v balení je přiložena šablona pro přesné vyříznutí, s návodem jak postupovat.

  • Na těle objektivu je krom přepínače AF/MF ovládací programovatelné tlačítko, kterému lze přidružit funkci dle nabídky konkrétního modelu fotoaparátu.

  • Fluorinový polev frontálního členu zabraňuje usazování nečistot a zašpinění.

  • Objektiv je v prachu a vlhkosti odolném designu, ale nezaručuje 100% odolnost proti vniknutí vody, či prachu do sestavy.

  • Přední krytka objektivu je vybavena mechanizmem pro zaklapnutí při různém nasazení. Sluneční clona je pevnou součástí těla objektivu.

  • Objektiv bude dostupný na konci srpna, s indikovanou cenou 3 300 EUR. Cena pro Česko a Slovensko mi nebyla v době uveřejnění známá.



Tak si to tedy shrneme, vše, co jsem pochytal z tajné prezentace je pravda, ať se propadnu do Západního Německa, jestli lžu! To sklo ve spojení s A7R IV je masakr v rychlosti ostření, přeostření, přesnosti a výstup vám posléze vytlačí oči z důlků.


Díky 12 mm s ním můžete dělat neuvěřitelné šílenosti, bortit svět jak o závod a výsledek bude vždy stát za to. Jak ostrostí, tak barevně. Pokud jste naopak pečlivky a na rozdíl ode mne si dokážete trpělivě pohrát s přesným nastavením rovin a svislic, i přes můj velmi zběžný pokus lze očekávat absolutní uspokojení. Odpad pro srovnání celého obrazu v editoru bude určitě minimální, plus lze očekávat korekce softwarové.


Obrovskou radost si užijí fotografové milující jakoukoliv akci. Sklo ostří extrémně rychle a přesně, takže focení ve skate parku, při bikerských závodech, fixace v brance hokejového brankaře, u překážkové dráhy, ale i kontaktní scény na ulicích, na koncertech, svatební skupinky, ale i efektní figurálky ženicha a nevěsty se zasazením do prostředí, jmenovat se toho dá opravdu hodně... Toto sklo přináší i velmi přesvědčivý bokeh při využití maximálně otevřené clony, což je opět více, než využitelné pro kreativitu. Samozřejmě, 12 mm a f2,8 – hvězdomilci jásejte, Sony vám přináší nového krále na fotografování hvězd, s dokonalou korekcí optických vad!



Celá sestava, tedy FE 12-24 f2.8 GM + A7R IV (stejně jako A9 II – společný design gripu a ovládacích prvků) tvoří v rukou jednolitý a ergonomicky přesvědčivý celek, který vás nikam netahá, nebalancuje, nestrhává. Ani páka na zápěstí není nijak nepříjemná, byť jsem krom večerních expozic fotil všechno z ruky. Obraz se rámuje díky skvělému hledáčku eR IV hodně na pohodu a hledat vhodnou geometrii v obraze se zdálo nesnesitelně jednoduché, stejně jako hledání správných úhlů. Samozřejmě, ten široký úhel záběru svádí k pořizování šíleně rozlítaných kompozic, ale to, s čím si dokážete hrát při zábavě, dokážete velmi snadno eliminovat při vážné práci. Perfektní vidění skrze toto kombo mi okamžitě vnuklo myšlenku na fotografy realit. To, co jste museli těžce pořizovat skládáním záběrů, nebo výřezem na širokoúhlý záběr, pořídíte zde s plným využitím snímače s kvalitou, kterou si troufnu označit za výjimečnou. Stejnou radost budou zažívat i filmoví tvůrci při potřebě velkých celků.



Zcela nedávno jsem projížděl pár fotografií, které jsem před více, než deseti lety pořídil tehdy fenomenální kombinací Sony A900 s objektivem 16 – 35 f2.8 ZA. Tehdy mi to připadalo, jako totální dar z nebes, kresba, barvy, ostrost… A k tomu FF s rozlišením 24,6Mpx. I z dnešního pohledu celkem super sestava, ale když byste udělali přímé srovnání pochopíte, jak obrovský kus cesty technologie čoček za ta léta ušla.


A Sony opět dokázala, že je leaderem v tomto světě, nositelem pokroku, překonávačem nemožného a inovátorem neznalého. Existuje hrstka skel v podobném ohnisku, existují i širší, pevná ohniska. Ale tuto rukavici bude sakra těžké a sakra drahé zvednout. Sklo podobné úrovně se totiž jen tak neobjeví.


Děkuji evropskému a českému zastoupení společnosti SONY za další parádní zážitek s absolutní novinkou a za možnost být první!


Obrovskou porci 70 fotografií v plném rozlišení stáhnete zde! Pozor, soubor má přes 800MB!


675 zobrazení

© 2005-2020 Boris Stojanov. Veškerá práva vyhrazena!